A PARTIR DE 4-5 ANYS :
On
és la meua sabata?// Dónde está mi zapato ?
Tomi
Ungerer.
Kalandraka,
2014
Es tracta d'un dels primers llibres de l'autor, publicat en 1964,
i ara reeditat.
Un,
dos, tres, sabata on ets?
Llibre
- joc d'imatges :
Un xiquet ha perdut la seva sabata i cal buscar-la
en cada una de les pàgines següents.
La cerca es converteix en un
joc de descobriment
dintre d'altres objectes, que no
resultarà fàcil per als més menuts, perquè Ungerer és un mestre tant de la il·lustració, rigorosa, de traç fort i simple al
mateix temps, com de l'humor a l'hora d'amagar diverses classes de
sabates en objectes molt diferents .
...
Dins
del bosc
//
En el bosque
A.
Brown.
ed.
FCE, 2004 / Kalandraka, 2014
Publicat pel FCE, en 2004, en castellà i català, i ara , reeditat per Kalandraka en català.
És
de nit, un soroll terrible altera el somni d'un xiquet i el desperta
.
Al
matí son pare no hi és i ell no troba respostes clares a la seva
absència.
Sa
mare l'envia a casa l'àvia , a dur-li un pastís,... és
l'estructura del conte de la caputxeta vermella amb protagonista
masculí.
El
recorregut pel bosc, un bosc clàssic, ( ple d'arbres als que no se'ls
veu la part superior, ja que estan dibuixats des del punt de mira
d'un xiquet) és també un recorregut pels contes de por, i el
xiquet, que es creu abandonat, perdut i amb por es va trobant amb
diferents personatges que participen de les mateixes inquietuds: Jan
i les mongetes màgiques, La Rinxols d'or, Hansel i Gretel,...
fins que li entra fred i es posa un objecte màgic , l'abric vermell
de la Caputxeta . Així aconsegueix arribar a casa l'àvia, truca a la
porta i...
Les
il·lustracions acompanyen les emocions , en la mesura que el xiquet
fabula i elabora l'absència del pare els escenaris apareixen en
blanc i negre en tant que les escenes de la vida real són en color.
Fantàstiques
il·lustracions, pròpies de l'estil personal d'Anthony Browne i
enquadraments molt especials, que ens recorden el món de Hooper.
És
tot un homenatge als contes meravellosos , objectes i escenes dels
quals s'amaguen per tot el bosc i sols una mirada atenta ens permetrà
descobrir els detalls.
Un
llibre amb moltes lectures i que pot analitzar-se des de diferents
punts :
.-
Des de la Tradició Oral : elements dels contes populars,
reinterpretació de la caputxeta, homenatge als personatges dels
contes populars en les il·lustracions, ....
.-
Des de la Psicologia i el Psicoanàlisi, la lectura que fa de la
realitat un xiquet menut davant l'absència del pare. Els conflictes
que el protagonista manté aquí en la casa familiar ( pors,
angoixes, absències) s'han de resoldre allí (fantasieig) , cal anar
allí (el bosc) per resoldre els conflictes d'aquí ( la vida real)
Un
llibre per a gaudir a totes les edats.
...
A
PARTIR DE 8-9 ANYS :
Clasificados
y no tanto.
Marina
Colasanti
Il.
S. Mackaoui,
El
Jinete azul, 2011
Dedicat
a la memòria de Mario Merlino, d'una autora molt premiada i molt
versàtil i un gran il·lustrador. L’edició és exquisida, amb
molt d’espai en blanc per poder recrear-se, per mirar amb
tranquil·litat.
Les
il·lustracions són genials, senzilles, suggeridores, líriques, i
acompanyen molt bé els textos…
És
una col·lecció de poemes molt curts
classificats
(persones, animals, i coses) i no
tant
(altres): pensaments, metàfores que recorden les gregueries,
recreació del folklore, humor, notícies breus, surrealisme, ironia,
... poesia amb elements molt
quotidians. De vegades amb rima,(les
composicions de 4 versos on rimen els parells) , de vegades sols amb
ritme, quan són de 3 versos.
Un
plaer per a tots els sentits.
A
PARTIR DE 14-15 ANYS :
«Mi
planta de naranja lima es un documento social y un estudio
psicológico que suena como una canción y donde hay una realidad
intensa y por eso también ternura y amor.» Euclides
Marques Andrade
http://www.librosdelasteroide.com/-mi-planta-de-naranja-lima
«José
Mauro de Vasconcelos aseguraba que escribió esta obra tan solo en
doce días, pero que llevaba años bullendo en su interior. Tal vez
solo así, con esa intensidad verbal, sea posible escribir una obra
como Mi planta de naranja lima, una de las posibles
radiografías de la infancia y la sociedad del Brasil de hace poco
más de medio siglo, pero que continúa aún hoy latiendo por detrás
de las fotografías de las guías turísticas.» Babelia
- El País
Discutim
molt aquest llibre perquè és tan terrible la història que ens
resulta molt complicat saber si el fem nostre o no. És un llibre
dur. És una historia de supervivència. Hi ha opinions diverses i
enfrontades sobre si és necessari que les coses es mostren amb eixe
nivell de cruesa i de pessimisme. Però si pensem en Twain o en
Dickens , entre altres, possiblement el dubte s'esvaeix.
És
va publicar per primera vegada en 1968, i en ell recrea la seua
infància. Narrat en primera persona i amb un alt contingut
autobiogràfic, és la història de Zezé, un xiquet de cinc anys
que conta la seua visió de la vida en el Brasil dels anys 50. El fet
de ser el narrador el propi xiquet de vegades li resta credibilitat
a algunes expressions, pensaments o paraules que no són pròpies de
tan curta edat. Tanmateix, una escriptura magnífica i la intensitat
dels fets relatats, mantenen a les lectores atrapades a la seua
lectura.
Mostra
una família en una situació de marginalitat, pobra i religiosa i on
el maltractament es mostra amb tota cruesa. No hi ha una mare,
aquesta està dedicada a treballar; no hi ha un pare, aquest està,
sense treballar, tot el dia fora de casa. En eixe context cada germà
fa de pare-mare dels que són més petits, educant a la seua manera,
amb les seues carències. L’autor es dedica a descriure sense fer
valoracions morals… Contra la dura realitat, la història està
plena de moments de fantasieig que ens permeten respirar a les
lectores i sobreviure al protagonista: la relació de Zezé amb la
planta taronja llima o el passeig de Zezé amb el seu germà Luis per
un zoo imaginat a través del corral de la seua casa.
Hi
ha un procés de creixement de tots els personatges, però sobretot
del protagonista. El xiquet va veient altres referents (el Portuga,
la mestra, …), és curiós, intel·ligent, i comença a
qüestionar-se tot en la vida, a somiar i
desitjar altra vida millor, ...
s'adona que no és tan dolent com el
consideren en sa casa, entén que la vida
és una altra cosa, comença a actuar
amb criteri
propi, amb independència de la mirada dels altres,…i
encara que , per la seua edat no pot fer encara res, els greus
cops rebuts, físics i emocionals, l'han
convertit en un adult precoç
que lluitarà per sortir d'aquesta situació.
Olive
kitteridge.
Elisabet
Strout.
Edicions
1984, 2010 /El Aleph, 2012
Original
la forma de contar la vida de la protagonista Olive a través de
personatges que han tingut relació amb ella. El llibre s'ompli de
diferents històries que encara que no tenen com a protagonista a
Olive, aconsegueixen captar l'interès i l'atracció de les lectores.
Són 13 contes, on es manté una narració no lineal en el temps, sinó en forma de puzle.
Els personatges gaudeixen d'un tractament literari digne d'elogi : la protagonista i els con-protagonistes de les diferents històries, després d'una serie de situacions que els precipiten cap a la depressió i l'amargura, troben una eixida cap a la salvació mitjançant l'afecte o l'amor o la tendresa o senzillament un fet casual.
Al
primer conte apareix el tema de la infidelitat i la falsedat de la
relació en la parella. Les dificultats en
la educació dels fills i en la relació amb ells. Pels següents desfilen la bogeria, el suïcidi; el moment en que te'n adones de la capacitat de decidir per si mateix; la pèrdua que suposa per als pares quan els fills es casen, escrita en clau d'ironia i un to d'humor; la
reivindicació de la joventut i rebuig de
la tendència a pensar que son
generació perduda; també històries amargues com quan parla de com canvia la vida
quan passen fets traumàtics, com el temps no és capaç
d'aconseguir l'oblit, com eixes experiències fan traure la
nostra part més lletja; la vellesa; la malaltia; l'enveja; la terrible influència dels traumes infantils en la personalitat adulta;
Finalment el conte que tanca el llibre és tota una reivindicació de l'amor i el desig en l'última etapa de la vida, a partir de la trobada de dues persones velles i solitàries.I una Olive transformada, ...
Finalment el conte que tanca el llibre és tota una reivindicació de l'amor i el desig en l'última etapa de la vida, a partir de la trobada de dues persones velles i solitàries.I una Olive transformada, ...
13 contes que són tota una lliçó de vida